De handrem en het gaspedaal (Belemmerende dynamiek in het bedrijf)

 

Je hebt zo van die momenten in je leven die inslaan als donderslag bij heldere hemel. Momenten waarop je ineens beseft waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Ik wil graag een ervaring met je delen, waarvan ik denk dat hij ook nuttig zou kunnen zijn voor jou. Zeker ook in deze bijzondere tijd.   Wie weet maakt het je bewust van een patroon en kan je er je voordeel mee doen. Het betreft een inzicht dat ik nu nog steeds toepas en dat ik opdeed in de periode dat ik manager was en leiding gaf aan een multidisciplinair team. Het is het moment waarop ik begrip kreeg voor de interactie tussen de handrem en het gaspedaal. Het moment waarop ik snapte waarom er soms een belemmerende dynamiek optreedt in bedrijven. 

 

Enige achtergrond…

Ik werkte als innovatiemanager voor een bekende multinational. Samen met collega’s van marketing, verkoop, financiën, productontwikkeling en de fabriek werkte ik aan een project waarbij we een nieuwe product op de markt gingen zetten. We hadden een leuk team vond ik. 

Als je in de voedingsmiddelenbranche een product op de markt zet, doe je marktonderzoek. Je maakt dan eerst een hele serie proef varianten en die laat je door mensen thuis testen. Je geeft er een vragenlijst bij en krijgt feedback op de smaak, de verpakking, de naam, de prijs. Eigenlijk alle elementen die belangrijk zijn om in te kunnen schatten of dit product een succes kan gaan worden. 

Soms heb je een winnaar te pakken die heel goed test, regelmatig ook producten die niet aanslaan en eens in de zoveel tijd heb je een testuitslag die op het randje zit.  Zo net rond de minimum score voor lancering. Of op sommige punten wel goed en op andere punten zwak. 

Zo’n product hadden we hier te pakken. Een deel van het team, verkoop en marketing in dit geval,  zei: “het is rondom voldoende, we gaan! Gas er op!” Een ander deel, productontwikkeling en financien, zei: “mwah…..beter nog een keer testen. Laten we geen risico nemen”. 

 

De rem en het gaspedaal

En toen werd het interessant (vind ik nu…. in alle eerlijkheid vond ik het toen best lastig)…….

De dynamiek die ontstond was die van gaspedaal en handrem. Hoe harder het ene team gas begon te geven en richting introductie van het product wilde, hoe harder het andere deel van het team aan de rem trok. De frustratie spatte er bij beide kampen vanaf. 

Toen ik sprak met verkoop en marketing, hoorde ik dat zij business-instinct en risico-durven-nemen misten bij de andere afdelingen. Als ik sprak met productontwikkeling en financiën, zeiden ze dat ze er best heil in zagen, maar zich genoodzaakt voelden om kritisch te zijn, bij zo veel optimisme. Die kritiek versterkte de noodzaak om optimistisch te kijken bij de ander en zo was de cirkel rond. 

Ineens zag ik het patroon:  hoe meer de een op het gaspedaal drukte, des te harder de ander aan de handrem ging hangen. En dat terwijl ze eigenlijk meer op 1 lijn zaten dan je zou denken als je de botsingen zo aanschouwde. 

Ik heb het bespreekbaar gemaakt en samen hebben we een prettige snelheid voor het project gevonden, om maar in die metafoor te blijven. Of het uiteindelijk goed gekomen is met dat product en of het een succes was. Eerlijk gezegd weet ik het niet meer. Maar vanaf dat moment is dit patroon me vaker opgevallen. 

 

Verschillende typen mensen

Aan de ene kant heb je in organisaties de mensen die snelheid brengen en op de grote lijnen letten. Aan de andere kant de mensen die zorgen dat de details kloppen. Die twee zijn super sterk op het moment dat ze goed samenwerken. En ze zijn super frustrerend op het moment dat ze in de gaspedaal-handrem dynamiek komen.  Wellicht herken jij dit ook wel binnen jouw bedrijf.  

Op dit moment herken ik de dynamiek in de mensen die in de actie schieten met alles wat er verandert om ons heen en de mensen die tijd nemen voor reflectie. Het is een andere situatie uiteraard. Dat zie ik. En…. als die twee in een organisatie samenwerken en andere behoeften hebben, kan zomaar een variant op de handrem en het gaspedaal ontstaan.

Benoem het eens en zorg dat mensen snappen wat maakt dat ze zo op elkaar reageren. Mij heeft het veel opgeleverd. Ik kan nu inspelen op zo’n situatie en de impasse duurt veel minder lang, als die er al is. 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.